Φιλοσοφία της Παιδείας
Ρένια Γασπαράτου - Προπτυχιακό -
(A-)
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών
Ποιός είναι ο σκοπός της εκπαίδευσης; Θα πρέπει το κράτος να ελέγχει την παιδεία; Θα πρέπει οι γονείς ή τα παιδιά να έχουν λόγο στην εκπαίδευση; Χρειαζόμαστε δασκάλους, δασκάλες και διδασκαλία και αν ναι, με ποιά κριτήρια θα τους επιλέξουμε; Ποιά η σημασία της παιδαγωγικής σχέσης για την εκπαιδευτική διαδικασία; Με ποιά κριτήρια θα πρέπει να επιλέγουμε τι θα μπει σε ένα πρόγραμμα σπουδών; Μπορεί η εκπαίδευση να μας κάνει ευτυχισμένες κι ευτυχισμένους; Αυτά είναι μερικά ενδεικτικά προβλήματα που θα μας απασχολήσουν στη Φιλοσοφία της Παιδείας. Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στον προβληματισμό της φιλοσοφίας της παιδείας. Θα συζητήσουμε τις απόψεις φιλοσόφων και κινημάτων και θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε την πολυπλοκότητα του φαινομένου της εκπαίδευσης.
|
Ηθική. Εφαρμοσμένη Ηθική.
Βιοηθική, Περιβαλλοντική Ηθική.
Περιβαλλοντική Ερμηνευτική, Περιβαλλοντική Αισθητική.
Θέματα εργασιών προς ανάλυση, Συνεργασία με τους φοιτητές.
|
Επισκόπηση των απόψεων των αρχαίων ελλήνων φιλόσοφων για τη φύση. Μελετάμε τη φυσική φιλοσοφία των προσωκρατικών, τις απόψεις του Πλάτωνα για τη φύση αλλά και τη θεμελίωση της φυσικής επιστήμης από τον Αριστοτέλη.
|
Α Ι Σ Θ Η Τ Ι Κ Η
Αικατερίνη Καλέρη - Προπτυχιακό -
(A+)
Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Πατρών
Με μια ευρύτερη έννοια «αισθητική» ονομάζουμε σήμερα την φιλοσοφική (οντολογική, γνωσιολογική, ηθική) προσέγγιση του φαινομένου του ωραίου και της τέχνης (ως καλλιτεχνικής δημιουργίας). Ιστορικά η «Αισθητική» καθιερώνεται ως αυτόνομος κλάδος της φιλοσοφίας κατά τον 18ο αιώνα με τη φιλοσοφία του Ι. Καντ. Το μάθημα αυτό έχει χαρακτήρα εισαγωγικό. Θεματικά θα εστιάσει κυρίως σε ζητήματα της οντολογίας του ωραίου και της τέχνης, με στόχο να παρακολουθήσει την πορεία αυτής της αυτονόμησης, δηλαδή να προσδιορίσει τους όρους – συστηματικούς και ιστορικούς - που οδήγησαν σταδιακά τον φιλοσοφικό στοχασμό να θεωρήσει το ωραίο και κατ΄επέκτασιν το καλλιτεχνικό ως μια αυτόνομη περιοχή της πραγματικότητας. Ιστορικά, η διαδρομή θα καλύψει την εξέλιξη του φιλοσοφικού στοχασμού από την αρχαιότητα έως τον Ι. Καντ. Θα μελετήσουμε εποπτικά και βάσει των πηγών τις απόψεις του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Πλωτίνου, την φιλοσοφία της τέχνης κατά την Αναγέννηση, τις εμπειριστικές θέσεις του Χιουμ, την ορθολογιστική προσέγγιση του Α. Γκ. Μπάουμγκάρτεν για να καταλήξουμε στην συνθετική απόπειρα της τρίτης κριτικής του Καντ.
|
Εισαγωγή στη Φιλοσοφία
Ρένια Γασπαράτου - Προπτυχιακό -
(A-)
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών
Πώς μπορώ να γνωρίζω τι υπάρχει γύρω μου; τι είναι το καλό και το κακό; πώς πρέπει να πράττω; ποιές είναι οι αρχές, τις οποίες μια κοινωνία θα πρέπει να υπερασπίζεται; τι είναι η επιστήμη και πώς θα την ξεχωρίσω από την ψευδοεπιστήμη; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν στην "Εισαγωγή στη Φιλοσοφία".
Το μάθημα αποτελεί μια θεματική εισαγωγή στη φιλοσοφία. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές καλούνται να συζητήσουν θεμελιώδη φιλοσοφικά ζητήματα για την ηθική, την πολιτική, τη γνώση και να κρίνουν ορισμένες φιλοσοφικές απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά.
|
το μάθημα αναφέρεται κατά κόρον στην Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία και αναλύονται έννοιες, οι οποίες κρίνονται βαρύνουσας σημασίας για την περαιτέρω κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος.
|
το μάθημα περιγράφει τις αρχές και τις έννοιες της νεώτερης ηθικής φιλοσοφίας, όπως και των βασικών εκπροσώπων αυτής.
|
Το κεντρικό θέμα του μαθήματος είναι το ερώτημα «τί συνιστά γνώση» και το συναφές μ' αυτό «πότε γνωρίζω». Το μάθημα εξετάζει το αντικείμενο της γνώσης και τις προϋποθέσεις της. Χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, που αφορά τον Πλάτωνα, μελετάμε το παράδοξο του Μένωνα, την διάκριση νοητού-αισθητού και νόησης-αίσθησης στον Φαίδωνα και την αντιστοιχία αντικειμένων και ειδών γνώσης στην «διαιρεμένη γραμμή» της Πολιτείας. Στο δεύτερο μέρος, που αφορά τον Αριστοτέλη, μελετάμε την θεωρία του περί επιστήμης σε επιλεγμένα αποσπάσματα των Αναλυτικών υστέρων, και την θεωρία της εντελεχεία γνώσης στο Περί ψυχής. Μία τελική διάλεξη επικεντρώνεται στην ανακεφαλαίωση των ομοιοτήτων και των διαφορών των δύο προσεγγίσεων.
|
Θα μελετήσουμε διεξοδικά την έβδομη πραγματεία της Τρίτης Εννεάδας του Πλωτίνου (Περί αιώνος και χρόνου ΙΙΙ 7 [45]). Για να παρακολουθήσουμε την παρουσίαση και την κριτική από τον Πλωτίνο των προγενέστερων θεωριών περί χρόνου θα χρησιμοποιήσουμε τα σχετικά αποσπάσματα από τον Τίμαιο του Πλάτωνα, από τα βιβλία Δ και Θ των Φυσικών του Αριστοτέλη, καθώς και αποσπάσματα των Στωικών. Για την μελέτη της έννοιας της αιωνιότητας στον Πλωτίνο θα χρησιμοποιήσουμε χωρία από τις πραγματείες στις οποίες αναλύει την δομή του Νου (V 9 [5] και V 5 [32])· και για την μελέτη της έννοιας του χρόνου θα χρησιμοποιήσουμε χωρία από τις πραγματείες στις οποίες αναλύει την δομή της ψυχής (V 3 [49] και Ι 1 [53]).
|
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η μελέτη του όρου ψυχή στην αρχαία Ελληνική φιλοσοφία, και κυρίως οι απόψεις του Πλάτωνα και του Αριστοττέλη για τη φύση της ψυχής και τη σχέση της με το σώμα.
|