Ένταξη και Αναπηρία: Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις


Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στις εξής θεματικές: α) θεωρητικό πλαίσιο- φιλοσοφία, ορισμοί, στόχοι, αναγκαιότητα και βασικές αρχές της ένταξης. Ευρωπαϊκή και ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και αναπηρία. Κατηγοριοποίηση ειδικών αναγκών. Ιατρικό και κοινωνικό μοντέλο κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας. β) πρακτικό πλαίσιο- Μορφές και διαφορετικά επίπεδα ένταξης. Αναλυτικά προγράμματα και ένταξη. Η ανάπτυξη της συνεργασία γενικού και ειδικού παιδαγωγού ως μέσο ένταξης μαθητών με αναπηρίες. Η διαφοροποίηση στην τάξη ως βασική προϋπόθεση της ένταξης. Ο ρόλος της διεπιστημονικής πρακτικής και συνεργασίας στη διαδικασία της ένταξης.


Στόχοι Μαθήματος

Οι φοιτητές που θα έχουν παρακολουθήσει το μάθημα θα μπορούν: Να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά του ιατρικού και του κοινωνικού μοντέλου κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας. Να συμμετέχουν/συνεισφέρουν σε συζητήσεις για την αναπηρία παρουσιάζοντας κριτικά την προσωπική τους θεωρία για την έννοια και τη φύση της αναπηρίας. Να κατανοούν τη σημασία της έγκαιρης παρέμβασης και να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά της. Να αναγνωρίζουν τους διαφορετικούς τρόπους κατανόησης της ένταξης και τις διαφορές της από την ενσωμάτωση. Να περιγράφουν τα διαφορετικά μοντέλα και είδη ένταξης και να αξιολογούν τη σημαντικότητά τους για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρία Να κατανοούν την αναγκαιότητα της ένταξης για τα παιδιά με αναπηρία και τις οικογένειές τους. Να περιγράφουν τα βασικά μοντέλα συνδιδασκαλίας και να κατανοούν τις αρμοδιότητές του γενικού και ειδικού παιδαγωγού στο πλαίσιο της συνδιδασκαλίας Να περιγράφουν τα βασικά μοντέλα διεπιστημονικής συνεργασίας και να κατανοούν τους ρόλους και τις αρμοδιότητες του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού στο σχολείο Να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και τα κριτήρια διαφοροποίησης στο επίπεδο του αναλυτικού προγράμματος και του μαθητή Να σχεδιάζουν διαφοροποιημένες δραστηριότητες


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα γι’αυτό το μάθημα


Περιεχόμενα

1η θεματική ενότητα: Η κατανόηση και η διαχείριση της αναπηρίας 1ο μάθημα: Εισαγωγή στην Αναπηρία 2ο μάθημα: Ιατρικό Vs κοινωνικό μοντέλο κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας 2η Θεματική ενότητα: Θεωρητικές προσεγγίσεις της ένταξης και της ενταξιακής εκπαίδευσης 3ο & 4ο μάθημα: Εισαγωγή στην Ένταξη 5ο Μάθημα: Εκπαιδευτική πολιτική και ένταξη 3η Θεματική Ενότητα: Πρακτικές εφαρμογές της ένταξης 6ο μάθημα: Έγκαιρη παρέμβαση και ένταξη: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαδικασία της διάγνωσης και αξιολόγησης των παιδιών με αναπηρίες 7o μάθημα: Μορφές και πρακτικές εφαρμογές της ένταξης 4η Θεματική ενότητα: Συνεργατικές πρακτικές και ένταξη 8ο μάθημα: Συνεργατική διδασκαλία 9ο μάθημα: Διεπιστημονική συνεργασία 5η Θεματική Ενότητα: Διαφοροποιημένη διδασκαλία και ένταξη 9ο &10ο: Διαφοροποιημένη διδασκαλία 11ο & 12ο μάθημα: Εργαστηριακό μάθημα για τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και παρουσιάσεις εργασιών 13ο μάθημα: Αποτίμηση του μαθήματος, αναστοχασμός και επίλυση αποριών για τις εξετάσεις

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Βασίλης Στρογγυλός
Τμήμα: Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Ίδρυμα: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Θεματική Περιοχή: Παιδαγωγική
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ