Το μάθημα «ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΙΑ» εντάσσεται στην Ενότητα Μαθημάτων U.4. ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ του διατμηματικού κοινού ελληνογαλλικού ΠΜΣ «Πληθυσμός, Ανάπτυξη, Στρατηγικές Προοπτικές» που διοργανώνεται σε συνεργασία με το γαλλικό Πανεπιστήμιο Bordeaux IV.
H θεματική χαρτογραφία στοχεύει στη γραφική αναπαράσταση πληθυσμιακών δεδομένων και δεικτών. Στην εισαγωγή του μαθήματος γίνεται σύντομη επανάληψη στα προαπαιτούμενα από πλευράς γενικής χαρτογραφίας και πληροφορικής. Το μάθημα είναι εργαστηριακό και έτσι δίνει βάρος στην εκπόνηση εργαστηριακών ασκήσεων. Οι ασκήσεις πραγματοποιούνται με λογισμικό Συστημάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS) στο Κέντρο Πληροφοριακών Συστημάτων (ΚΕΠΣ). Οι ασκήσεις είναι προσαρμοσμένες σε θέματα δημογραφικής πληροφορίας με χωρική υπόσταση. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές έχουν τις θεωρητικές και τεχνικές βάσεις για τη δημιουργία θεματικών χαρτών.
|
Άσκηση στις αναπτυξιακές ηλικίες
Βασίλειος/Κωνσταντίνα Γεροδήμος / Καρατράντου - Προπτυχιακό -
(A-)
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Σκοπός του μαθήματος είναι να διδάξει στους φοιτητές την άσκηση στις αναπτυξιακές ηλικίες παρουσιάζοντας όλες τις ιδιαιτερότητες (αναπτυξιακές) αυτής της περιόδου της ζωής εξειδικεύοντας τις ως τώρα γνώσεις τους που αφορούν στην άσκηση. Όλα τα μαθήματα είναι προσαρμοσμένα στις αναπτυξιακές ηλικίες δίνοντας περισσότερη έμφαση στην άσκηση για την προαγωγή της υγείας και λιγότερο στην αθλητική προπόνηση. Η άσκηση στις αναπτυξιακές ηλικίες είναι ένα αντικείμενο που αφορά σε όλους τους μελλοντικούς Κ.Φ.Α., Γυμναστές και προπονητές. Όλα τα μαθήματα είναι προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης ηκλικιακής ομάδας δίνοντας έμφαση στην άσκηση για την προαγωγή της υγείας. Πιο αναλυτικά, στο συγκεκριμένο μάθημα αναφέρονται οι στόχοι της άσκησης, όσον αφορά στις ικανότητες της φυσικής κατάστασης, και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξή τους. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των παιδιών και των εφήβων στα προγράμματα άσκησης και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση της φυσικής κατάστασης.
|
Η Ρώμη ιδρύθηκε στα τέλη του 7ου αι. π.Χ. και σταδιακά εξελίχθηκε στη σημαντικότερη πόλη της Μεσογείου και πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα παρακολουθήσουμε την εξέλιξη αυτή μέσα από τα μνημεία της αρχαίας πόλης, από τις απαρχές και τη σύντομη Ετρουσκική παρουσία στους αιώνες της δημοκρατίας και της αυτοκρατορίας μέχρι την περίοδο της Τετραρχίας (4ος αιώνας μ.Χ.).
|
Το μάθημα ακέραιος προγραμματισμός και συνδυαστική βελτιστοποίηση είναι μάθημα του 6ου εξαμήνου το τμήματος μηχανολόγων μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Κατά την διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές διδάσκονται όλες τις βασικές γνώσεις γραμμικού ακέραιου και μεικτού προγραμματισμού. Οι φοιτητές διδάσκονται ευρετικές και ακριβείς μεθόδους επίλυσης αυτών των προβλημάτων με αναλυτικά παραδείγματα μικρού και μεγάλου μεγέθους. Τέλος μέσα από βασικά παραδείγματα της βιβλιογραφίας άλλα και παραδείγματα πραγματικού μεγέθους η διδασκαλία επικεντρώνεται σε τεχνικές μοντελοποίησης με στόχο την απόκτηση εμπειρίας από τους φοιτητές στην όσο το δυνατόν πιο αποδοτικής μοντελοποίησης προβλημάτων μαθηματικού προγραμματισμού.
|
Δυναμική
Κώστας Παπαδημητρίου - Προπτυχιακό -
(A-)
Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Το μάθημα ασχολείται με την μελέτη και περιγραφή δυναμικών κινήσεων σωμάτων υπό την επίδραση δυνάμεων. Περιγράφεται η κινηματική υλικού σημείου οπού εξετάζεται η κίνηση δίχως να γίνεται αναφορά στις δυνάμεις που την προκαλούν, και μελετάται η σχετική μεταφορική κίνηση. Στη συνέχεια εξετάζεται η κινητική υλικών σημείων όπου οι κινήσεις σχετίζονται με τις δυνάμεις μέσω των νόμων κίνησης του Newton και του Euler, των αρχών ώσης και ορμής, και των αρχών έργου και ενέργειας. Στη συνέχεια η ανάλυση γενικεύεται στην κινηματική στερεών σωμάτων και μελετάται η μεταφορική κίνηση, η περιστροφή γύρω από σταθερό άξονα, η επίπεδη κίνηση, η περιστροφή γύρω από σταθερό σημείο, η γενική χωρική κίνηση, και η σχετική κίνηση ως προς περιστρεφόμενο σύστημα συντεταγμένων. Έπειτα αναπτύσσεται η κινητική στερεών σωμάτων μέσω των εξισώσεων Euler, των αρχών ώσης και ορμής, και των αρχών έργου και ενέργειας.
|
Αγωγή υγείας
Ιουλία Νησιώτου - Προπτυχιακό -
(A+)
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Παρέχονται οι γνώσεις που πρέπει να έχει ο εκπαιδευτικός, ώστε να συμβάλει στην Αγωγή Υγείας των μαθητών του, αλλά και βασικές γνώσεις που αφορούν την ατομική του υγεία. Στο πλαίσιο του μαθήματος παρουσιάζονται τα συχνότερα λοιμώδη (μεταδοτικά) νοσήματα της παιδικής ηλικίας και ο τρόπος πρόληψής τους, οι βασικές αρχές σεξουαλικής αγωγής , η σχέση Διατροφής και Υγείας και το Μεσογειακό μοντέλο διατροφής.
|
Σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει στους φοιτητές τις πλέον σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις σχετικά με το σχεδιασμό, την εφαρμογή, την καθοδήγηση και την αξιολόγηση προγραμμάτων άσκησης που απευθύνονται σε διάφορες πληθυσμιακές ομάδες (πχ. παιδιά-έφηβοι, ενήλικες, ηλικιωμένοι). Όλα τα μαθήματα είναι προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες της κάθε ηκλικιακής ομάδας δίνοντας έμφαση στην άσκηση για την προαγωγή της υγείας. Πιο αναλυτικά, στο συγκεκριμένο μάθημα αναφέρονται οι στόχοι της άσκησης, όσον αφορά στις ικανότητες της φυσικής κατάστασης, και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξή τους, σε διάφορες ηλικιακές ομάδες, παιδική και εφηβική ηλικία, ενήλικες και τρίτη ηλικία. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των ασκουμένων στα προγράμματα άσκησης και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση της φυσικής κατάστασης.
|
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στις εξής θεματικές: α) θεωρητικό πλαίσιο- φιλοσοφία, ορισμοί, στόχοι, αναγκαιότητα και βασικές αρχές της ένταξης. Ευρωπαϊκή και ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και αναπηρία. Κατηγοριοποίηση ειδικών αναγκών. Ιατρικό και κοινωνικό μοντέλο κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας. β) πρακτικό πλαίσιο- Μορφές και διαφορετικά επίπεδα ένταξης. Αναλυτικά προγράμματα και ένταξη. Η ανάπτυξη της συνεργασία γενικού και ειδικού παιδαγωγού ως μέσο ένταξης μαθητών με αναπηρίες. Η διαφοροποίηση στην τάξη ως βασική προϋπόθεση της ένταξης. Ο ρόλος της διεπιστημονικής πρακτικής και συνεργασίας στη διαδικασία της ένταξης.
|
Τα κύτταρα επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω μιας τεράστιας ποικιλίας εξωκυτταρικών χημικών σημάτων, βάση των οποίων καθορίζεται ο εξειδικευμένος ρόλος του κάθε κυττάρου, η θέση που θα καταλάβει, όπως επίσης και αν θα ζήσει, αν θα πεθάνει ή αν θα διαιρεθεί. Τα σήματα αυτά μεταφέρονται, μέσω ποικίλων αλληλεπιδρόντων ενδοκυτταρικών σηματοδοτικών οδών, από την κυτταρική μεμβράνη στον πυρήνα, όπου συντονίζουν την καθημερινή φυσιολογία και συμπεριφορά του κυττάρου.
Σ' αυτό το μάθημα θα εξετάσουμε τους τρόπους με τους οποίους επικοινωνούν μεταξύ τους τα κύτταρα, πώς ερμηνεύουν και πώς μετατρέπουν στο εσωτερικό τα σήματα που δέχονται. Θα επικεντρωθούμε στα ζωικά κύτταρα, γιατί οι γνώσεις μας σχετικά με την κυτταρική επικοινωνία στα φυτικά κύτταρα είναι περιορισμένες.
|
Λογιστική
Γεώργιος Ιατρίδης - Προπτυχιακό -
(A)
Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Το μάθημα Λογιστική διδάσκεται στο 3ο εξάμηνο του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών. Η διάρκεια του μαθήματος συνίσταται σε 13 τρίωρες διαλέξεις.
|