Μουσειολογία Φυσικών Επιστημών
Δημήτριος Κολιόπουλος - Προπτυχιακό -
(A+)
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές την ικανότητα να αναλύουν, σχεδιάζουν και αξιολογούν εκπαιδευτικά προγράμματα που σχετίζονται με επισκέψεις σε μουσεία και πολιτιστικά ιδρύματα φυσικών επιστημών και τεχνολογίας.
|
Το μάθημα δίδει την ευκαιρία στις/στους φοιτήτριες/-ές να γνωρίσουν τα ερευνητικά ρεύματα της Διδακτικής της Φυσικής που σχετίζονται με την έννοια του διδακτικού μετασχηματισμού της επιστημονικής γνώσης σε σχολική γνώση και να εξοικειωθούν με σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις που βασίζονται σε αυτά τα ρεύματα.
|
Το μάθημα αναφέρεται στα βασικά στάδια σχεδιασμού, εκπόνησης και συγγραφής μιας εμπειρικής εκπαιδευτικής έρευνας
|
Μουσειολογία και Εκπαίδευση
Δημήτριος Κολιόπουλος - Μεταπτυχιακό -
(A-)
Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών
Στο μάθημα αυτό, συζητούνται έννοιες της Επιστημονικής Μουσειολογίας και της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και πιο συγκεκριμένα οι έννοιες του 'διαμεσολαβητικού μετασχηματισμού' και 'διδακτικού μετασχηματισμού' της επιστημονικής γνώσης σε μουσειακό αντικείμενο και αντικείμενο διδασκαλίας αντίστοιχα. Διερευνάται, επίσης, η εξέλιξη των σύγχρονων επιστημονικών και τεχνολογικών μουσείων από μουσεία συλλογών σε ολοκληρωμένα επιστημονικά και τεχνολογικά κέντρα καθώς και ο ρόλος τους στην εποικοινωνια στοιχείων φυσικών επιστημών και τεχνολογίας. Τέλος, εισάγεται και αναλύεται η έννοια της επιστημονικής καλλιέργειας και συζητούνται ζητήματα άτυπων, μη τυπικών και τυπικών μορφών εκπαίδευσης στις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία.
|
Εμβάθυνση στις θεωρητικές και διδακτικές προϋποθέσεις των στρατηγικών για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων από την περιοχή της Φυσικής για το Νηπιαγωγείο.
|
Εκπαίδευση και Ιδεολογία
Xάρης Αθανασιάδης - Προπτυχιακό -
(A+)
Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Αντικείμενο του μαθήματος αυτού είναι η σχέση ανάμεσα στη σχολική ιστορία και την εθνική ταυτότητα. Το κεντρικό επιχείρημα δεν διατυπώνεται ευθύς εξαρχής, αλλά οικοδομείται επαγωγικά από διάλεξη σε διάλεξη. Στο μικροσκόπιο της μελέτης τίθενται αρχικά τρία συγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια γύρω από τα οποία αναπτύχθηκε έντονη δημόσια διαμάχη που απέληξε στην απόσυρσή τους. Το καθένα από αυτά τα εγχειρίδιαεισήχθη στα σχολεία σε μία διαφορετική περίοδο της ιστορίας του ελληνικού κράτους: το πρώτο στην περίοδο της παγκοσμιοποίησης (2006), το δεύτερο στην μετεμφυλιακή περίοδο (1965) και το τρίτο στο μεσοπόλεμο (1919). Κατά την παρουσίαση των τριών εγχειριδίων επισημαίνονται κυρίως τα κομβικά σημεία γύρω για τα οποία αναπτύχθηκαν οι αντιπαραθέσεις και,ακολούθως, υποδεικνύεται ο κοινός παρονομαστής: οι θεματικές που παραμένουν πηγές έντασης και στις τρεις διαμάχες. Από την ανάλυση αυτών των κοινών θεματικών συνάγεται ακολούθως το κεντρικό επιχείρημα που, σε αδρές γραμμές, έχει ως εξής: Η σχολική ιστορία υπηρετεί πρωτίστως την ανάγκη για τη διαμόρφωση και τη μετάδοση στη νέα γενιά μιας συνεκτικής εθνικής ταυτότητας –μιας ορισμένης εθνικής ταυτότητας που εδράζεται πρωτίστως στην υπερηφάνεια για το ένδοξο αρχέγονο ελληνικό έθνος. Όταν η αφήγηση ενός εγχειριδίου δεν υπηρετεί με απόλυτη πιστότητα αυτό τον στόχο τότε είναι πιθανόν να ανακύψει δημόσια διαμάχη. Αν επιπλέον, κατά τη χρονική περίοδο της διαμάχης, υπάρχουν ανοικτά εθνικά μέτωπα, τότε η διαμάχη απολήγει σχεδόν βέβαια στην απόσυρση του βιβλίου και την αντικατάστασή του με άλλο περισσότερο συμβατό με τον κυρίαρχο ιστορικό κανόνα: τον ιστορικό κανόναγια το ελληνικό έθνος που διαμορφώθηκε από τον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.
|
Διδακτική Μεθοδολογία
Ελένη Κατσαρού - Προπτυχιακό -
(A+)
Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Βασικό σκοπό του μαθήματος αποτελεί να κατανοήσουν οι φοιτητές βασικές έννοιες της Διδακτικής, να γνωρίσουν σχετικές θεωρίες και να είναι σε θέση να αναπλαισιώνουν με επιτυχία τις θεωρίες αυτές σε διάφορες διδακτικές περιστάσεις. Με λίγα λόγια να συνδυάσουν θεωρία και πράξη αναγνωρίζοντας μια ποιοτική διδασκαλία. Πιο συγκεκριμένα, στο μάθημα αυτό οι φοιτητές γνωρίζουν μοντέλα ανάπτυξης Αναλυτικού Προγράμματος και οργάνωσης της διδασκαλίας τους (θεωρητικά, αλλά και μέσα από ποικίλα παραδείγματα) και εντάσσουν τα μοντέλα αυτά σε βασικά επιστημολογικά παραδείγματα (όπως ο θετικισμός-συμπεριφορισμός, ο εποικοδομισμός και το κριτικό παράδειγμα).
|
Το μάθημα πραγματεύεται τα παρακάτω:
• Κοινωνικός αποκλεισμός : έννοια , σύγχρονη θεωρητική συζήτηση και έρευνα
• Από την ανισότητα στη διαφορά
• Κοινωνικός αποκλεισμός , ιδιότητα του πολίτη και κοινωνική πολιτική
• Εκπαίδευση , ανθρώπινα δικαιώματα και κοινωνική δικαιοσύνη
• Εκπαίδευση και κοινωνικός αποκλεισμός
• Μορφές κοινωνικού αποκλεισμού στην εκπαίδευση
• Πολιτικές για τον κοινωνικό αποκλεισμό στην εκπαίδευση
|
Το μάθημα αυτό παρουσιάζει γνωστά συστήματα τηλεκπαίδευσης καθώς και τα υφιστάμενα καθιερωμένα ή ad-hoc πρότυπα παραγωγής μαθημάτων. Εξετάζονται το περιεχόμενο, οι σκοποί και οι σύγχρονες τάσεις της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καθώς και οι μορφές και οι διαδικασίες που απαιτούνται για την πραγματοποίησή της. Περιλαμβάνονται, η ανάλυση, η σχεδίαση, η παραγωγή μαθημάτων για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων των πολυμεσικών στοιχείων τους, λαμβάνοντας υπόψη τα υφιστάμενα πρότυπα εκπαιδευτικού σχεδιασμού. Εξετάζονται η χρήση και η αξιολόγηση ολοκληρωμένων συστημάτων για σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία και επιμόρφωση - κατάρτιση. Μελετώνται μέθοδοι εκπαίδευσης και τρόποι βέλτιστης μεταφοράς γνώσεων. Εξετάζονται, επίσης, τα διαθέσιμα εργαλεία για αυτοματοποίηση και διαχείριση εκπαιδευτικών περιβαλλόντων.
|
Σκοπός του μαθήματος είναι η μύηση των φοιτητών στον επιστημονικό κλάδο που μελετά τα προβλήματα της προσχολικής αγωγής και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τα επιλύσουμε επιδέξια υπό το πρίσμα των σύγχρονων ψυχολογικών δεδομένων. Το μάθημα (παράδοση) στοχεύει ιδιαίτερα στην προσφορά επαρκών επιστημονικών στοιχείων, ώστε οι φοιτητές να γνωρίσουν μερικούς βασικούς τομείς της Ψυχοπαιδαγωγικής της Προσχολικής Ηλικίας (ικανότητες παιδιών, μαθησιακή διαδικασία, ατομικές διαφορές και αξιολόγηση).
|