Μουσείο - Επικοινωνία - Εκπαίδευση [open]


Συνήθως σκεφτόμαστε το μουσείο ως έναν περιποιημένο χώρο φύλαξης μιας συλλογής πραγμάτων υλικών και άυλων, ζωντανών ή άψυχων, οικείων ή περίεργων, του απώτατου ή του πολύ πρόσφατου παρελθόντος που οργανώνονται και παρουσιάζονται στο κοινό. Αν θέλουμε, όμως, να επιχειρήσουμε μια λιγότερο περιγραφική προσέγγιση, θα πρέπει να μας απασχολήσει το μουσείο ως θεσμοθετημένη, οργανωμένη και ελεγχόμενη επικοινωνιακή σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στους παραγωγούς και τους καταναλωτές του μουσειακού εκθέματος, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τον επικοινωνιακό ρόλο των ίδιων των μουσειακών πραγμάτων. Όταν οι επισκέπτες του μουσείου έρχονται αντιμέτωποι με τα μουσειακά αντικείμενα και τις ερμηνευτικές προτάσεις των ειδικών που τα πλαισιώνουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, σχηματίζουν τη δική τους άποψη γι’ αυτά, και, κατ’ επέκταση, συγκροτούν τη δική τους αντίληψη για το παρελθόν, την τέχνη, την τεχνολογία, τη φύση κτλ. Μπορούμε, επομένως, να προσεγγίσουμε το μουσείο και ως έναν χώρο μη τυπικής εκπαίδευσης που λειτουργεί ανάλογα με τις προθέσεις και τις μεθοδολογικές επιλογές των εκθετών και, φυσικά, ανάλογα με την ατομική και τη συλλογική ταυτότητα των επισκεπτών. Στο μάθημα θα εξετάσουμε τους μηχανισμούς ανάπτυξης της μουσειακής επικοινωνίας δίνοντας έμφαση στην εκπαιδευτική της διάσταση. Συγκεκριμένα θα μας απασχολήσουν: Οι παράγοντες που καθορίζουν την μουσειακή επικοινωνιακή σχέση Τα μέσα και οι πρακτικές που αξιοποιούνται για την υποστήριξή της Η ανάγκη ενός μουσείου να γνωρίσει αυτούς που το επισκέπτονται και αυτούς που το αποφεύγουν Ο ρόλος ενός μουσείου στη συγκρότηση της ατομικής και συλλογικής γνώσης Τα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά του μουσείου και το πώς αυτά διαφοροποιούνται παράλληλα με τη διαφοροποίηση των μουσειολογικών αντιλήψεων, από τη μια, και των παιδαγωγικών θεωριών, από την άλλη.


Στόχοι Μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές:   να κατανοήσουν τον επικοινωνιακό χαρακτήρα μιας μουσειακής έκθεσης, και τους παράγοντες που τον επηρεάζουν να εξοικειωθούν με τις διαφορετικές μορφές άμεσης και έμμεσης επικοινωνίας που μπορούν να αξιοποιηθούν από ένα μουσείο και να τις αξιολογήσουν σε σχέση με διαφορε¬τικές ομάδες κοινού να αντιμετωπίζουν κριτικά την επικοινωνιακή πολιτική ενός μουσείου και να κατανοούν τη συμβολή συγκεκριμένων επικοινωνιακών επιλογών στη διαμόρφωση της γενικότερης εικόνας του και στην επίτευξη των στόχων του να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν συγκεκριμένες επικοινωνιακές εφαρμογές να εξοικειωθούν με τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την μη τυπική εκπαίδευση και το πώς αυτές εφαρμόζονται στο μουσείο να αξιολογήσουν και να σχολιάσουν κριτικά γραπτά και προφορικά στοιχεία της μουσειακής εκπαιδευτικής πράξης


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Δεν υπάρχουν


Περιεχόμενα

Η Αρχη ειναι το Ημισυ του Παντος «Κι αν σου Μιλω με Παραμυθια και Παραβολες...» Συζητηση: Ιστοτοποι Μουσειων «Η Αλικη στη χωρα των Θαυματων» «Λολα να Ενα Μηλο!» «Ο πιο Καλος ο Μαθητης» «Μαθε Παιδι μου Γραμματα» Ο «Μεσος» Επισκεπτης και Αλλα Παραμυθια «Μακρια απο το Αγριεμενο Πληθος» «Αλλος για τη Βαρκα μας!»

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A+)


Εκπαιδευτές: Αναστασία Χουρμουζιάδη
Τμήμα: ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ίδρυμα: Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Θεματική Περιοχή: Άλλες Κοινωνικές Επιστήμες
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά Δημιουργού

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ