Αττική ερυθρόμορφη αγγειογραφία της κλασικής εποχής



Στόχοι Μαθήματος

H εικονιστική/αφηγηματική διακόσμηση των αγγείων μας δίνει πλούσιες πληροφορίες για την καθημερινή ζωή, τη μυθολογία, τη θρησκεία, τον αθλητισμό, την ιδεολογία, την κοινωνία, ακόμη και για τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της ελληνικής αρχαιότητας. Στο μάθημα εξετάζεται η γραπτή κεραμική σε μία συγκεκριμένη περιοχή εποχή και σε μια συγκεκριμένη περιοχή, δηλαδή στην Αττική από τα μέσα του 5ου έως και το τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν τις τεχνικές κατασκευής, τα σχήματα και τις χρήσεις των αγγείων, καθώς και την εμπορική τους διακίνηση (εξαγωγές) σε ολόκληρη τη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο. Σημαντικός στόχος είναι να εμβαθύνουν στην πλούσια εικονογραφία της κεραμικής, να ασκηθούν στον τρόπο «ανάγνωσης» των εικόνων και να κατανοήσουν τις μεθόδους της εικαστικής αφήγησης, η οποία διαφέρει πολύ από την αφήγηση μέσω του γραπτού ή του προφορικού λόγου. Οι πληροφορίες των εικόνων φωτίζουν πολλές πτυχές της ζωής, οι οποίες μπορεί να μας είναι άγνωστες από άλλου είδους αρχαίες πηγές. Με την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος θα είναι σε θέση να αντλούν ποικίλες αλλά και ειδικές πληροφορίες μέσα από τις εικόνες που ζωγραφίστηκαν σε μια εποχή η οποία σημαδεύτηκε από σημαντικά ιστορικά και πολιτικά γεγονότα, όπως η εδραίωση και η εξάπλωση της αθηναϊκής ηγεμονίας, ο Πελοποννησιακός πόλεμος και η κατοπινή ανάδειξη νέων πολιτικών δυνάμεων, μέχρι την τελική άνοδο και επικράτηση του Βασιλείου της Μακεδονίας.


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Χωρίς Προαπαιτούμενα.


Περιεχόμενα

Μάθημα 1: Εισαγωγή – Αναδρομή στην αρχή της ερυθρόμορφης αγγειογραφίας και στην εξέλιξή της μέχρι περ. το 470 π.Χ. – Χρονολόγηση ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 1 από 3): Ζωγράφος των Νιοβιδών   Μάθημα 2: ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 2 από 3): Ζ. της Altamura – Ζ. των Μαλλωτών Σατύρων - Ζ. της Bologna 279 - Z. της Villa Giulia - Ζ. του Σικάγου - Ζ. του Αλκίμαχου - Ζ. του Bowdoin. Μερικά ενδιαφέροντα θέματα (κυρίως επώνυμα αγγεία): Ζ. της Ωρείθυιας - Ζ. του Αιγίσθου - Ζ. του Οπωρώνα - Ζ. του Τροπαίου. Κυλικογράφοι (κυρίως κύλικες αλλά όχι μόνο): Ζ. του Πιστόξενου - Ζ. της Ταρκύνιας - Ζ. της Πενθεσίλειας   Μάθημα 3: ΠΡΩΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 3 από 3): Ζ. του Sabouroff - Σωτάδης (κεραμέας) και Ζ. του Σωτάδη. ΩΡΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 1 από 4): Ζ. του Αχιλλέα - Ζ. της Φιάλης   Μάθημα 4: ΩΡΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 2 από 4): Αγγεία λευκού εδάφους και λευκές λήκυθοι. Πολύγνωτος και Ομάδα Πολυγνώτου   Μάθημα 5: ΩΡΙΜΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 3 από 4): Ομάδα Πολυγνώτου (συνέχεια): Ζ. του Λυκάονος - Ζ. του Κλεοφώντος - Ζ. του Δίνου Ύστεροι Μανιεριστές: Ζ. της Ναυσικάς - Ζ. του Ηφαίστου   Μάθημα 6: ΩΡIMH ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (μέρος 4 από 4): Ζ. του Λουτρού – Ζ. του Schuvalov – Ζ. της Ερέτριας - Ζ. του Κόδρου - Ζ. της Πηνελόπης – Άλλοι αγγειογράφοι   Μάθημα 7: Υστερη κλασική περίοδος Ι (περίπου 420-370 π.Χ.) (μέρος 1 από 2): Πλούσιος Ρυθμός: Ζ. του Μειδία - Αριστοφάνης – Αίσων   Μάθημα 8: ΥΣΤΕΡΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ Ι (περίπου 420-370 π.Χ.) (μέρος 2 από 2): Πολίων – Ζ. του Προνόμου – Ζ. του Κάδμου – Ζ. του Νικία – Ζ. του Τάλω – Ζ. του Μελεάγρου. Απλός Ρυθμός: Ζ. της Ιένας   Μάθημα 9: ΥΣΤΕΡΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΙ (περίπου 370-330/320 π.Χ.) (μέρος 1 από 2): Ρυθμός Κέρτς   Μάθημα 10: ΥΣΤΕΡΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΙ (περίπου 370-330/320 π.Χ.) (μέρος 2 από 2): Ρυθμός Κέρτς- όψιμα παραδείγματα. Σημαντικά αγγεία του 4ου αιώνα π.Χ.: μελέτες περιπτώσεων   Μάθημα 11: Άσκηση-εργαστήριο στο Μουσείο του Τομέα Αρχαιολογίας   Μάθημα 12 &13: Επισκέψεις στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (και στη Συλλογή Αγγείων)

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

(A-)


Εκπαιδευτές: ,
Τμήμα:
Ίδρυμα: Άλλο Ίδρυμα
Θεματική Περιοχή: Άλλο Επιστημονικό Υπο-Πεδίο
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ