ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ


Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και του μαθητή, λειτουργίες, κριτήρια και μορφές αξιολόγησης, η προβληματική των βαθμών και των εξεετάσεων και εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης.


Στόχοι Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές τον ρόλο, τις λειτουργίες και τις κοινωνικο-οικονομικές αλληλεξαρτήσεις της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, να συνειδητοποιήσουν τις δυσκολίες, τα προβλήματα και τις αντιφάσεις που εμπεριέχει η αξιολόγηση των επιδόσεων από τον εκπαιδευτικό και να εξοικειωθούν με σύγχρονες ποιοτικές μεθόδους αξιολόγησης, έτσι ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέρχονται με παιδαγωγικά κριτήρια και αρχές στις ανάγκες του αξιολογικού τους ρόλου.


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα


Περιεχόμενα

Αναγκαιότητα και προβλήματα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου-διεθνείς τάσεις. Αποσαφήνιση σχετικών εννοιών: τομείς, μοντέλα, τυπολογίες αξιολόγησης. Εξωτερική και εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) σχολικής μονάδας. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού: ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο στην Ελλάδα - θεσμικό πλαίσιο – μέθοδοι αξιολόγησης - ερευνητικά δεδομένα. Η εξωσχολική αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων ως μέσο αποτίμησης του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου σε εθνικό και τοπικό επίπεδο – διεθνείς αξιολογικές έρευνες (PISA, TIMMS). Αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης: το παιδαγωγικό πρόβλημα της επίδοσης - Σχολείο επιδόσεων και κοινωνία επιδόσεων. Λειτουργίες, κριτήρια και μορφές της αξιολόγησης της επίδοσης. Η προβληματική των βαθμών: πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της βαθμολογίας. Παράγοντες που επηρεάζουν την κρίση του εκπαιδευτικού. Ελλείψεις και λάθη κατά τη βαθμολόγηση: το πρόβλημα της αντικειμενικότητας – αξιοπιστίας – εγκυρότητας. Είδη εξετάσεων: γραπτή και προφορική εξέταση. Είδη ερωτήσεων. Τρόπος υποβολής εξεταστικών ερωτήσεων. Εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης του μαθητή: αξιολόγηση με βάση το φάκελο υλικού (Portfolio) Περιγραφική αξιολόγηση. Η αξιολόγηση του μαθητή στο ελληνικό δημοτικό σχολείο: ιστορική εξέλιξη βαθμών και εξετάσεων – το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Νικόλαος Χανιωτάκης
Τμήμα: Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ίδρυμα: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Θεματική Περιοχή: Παιδαγωγική
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά Δημιουργού

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ