Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: Αναγνωρίζει ρουτίνες και κανόνες που εφαρμόζονται σε επίπεδο τάξης και διακρίνει τις ελεύθερες από τις οργανωμένες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στις καθημερινές συνθήκες μιας τάξης νηπιαγωγείου. Περιγράφει τους βασικούς άξονες παρατήρησης και προσδιορίζει τους παράγοντες που επηρεάζουν το μαθησιακό περιβάλλον του νηπιαγωγείου. Επιλέγει και ενσωματώνει στις παρατηρήσεις του δεδομένα που θα τον/την διευκολύνουν να αντιληφθεί σημαντικές διαστάσεις του πλαισίου της τάξης στην οποία βρίσκεται. Οργανώνει διαδικασίες παρατήρησης μέσα στην τάξη και προσεγγίζει διερευνητικά την εκπαιδευτική διαδικασία. Ερμηνεύει τα δεδομένα που συλλέγει βάσει θεωρητικών προσεγγίσεων και τα συνδέει με μαθησιακά περιεχόμενα του προγράμματος σπουδών. Αξιολογεί παραδείγματα καταγραφών και προτείνει τρόπους βελτίωσης της ποιότητας των δεδομένων που παρουσιάζονται. Συγκρίνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες και προβληματίζεται για τα κριτήρια αποτελεσματικής εφαρμογής τους
Δεν υπάρχουν
Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές/τριες προσεγγίζουν εξειδικευμένα ζητήματα που αφορούν την εξοικείωση με το μαθησιακό περιβάλλον του νηπιαγωγείου και την παρατήρηση στο νηπιαγωγείο σε επίπεδο α. διαλέξεων, β. εργαστηριακής άσκησης, και γ. εφαρμογής. Πιο συγκεκριμένα, έρχονται σε πρώτη επαφή με το χώρο και την εκπαιδευτική διαδικασία στο νηπιαγωγείο, προσεγγίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά του ισχύοντος Προγράμματος Σπουδών για το νηπιαγωγείο, αποκτούν βασικές γνώσεις για τη διαδικασία της παρατήρησης και καταγραφής της δράσης των μικρών παιδιών. Παράλληλα, εφαρμόζουν διαδικασίες παρατήρησης και καταγραφής στο νηπιαγωγείο και συμμετέχουν στις δραστηριότητες της τάξης, διευκολύνοντας το έργο της εκπαιδευτικού. Τέλος αναδεικνύεται η σημασία του (ανα)στοχασμού για τον εκπαιδευτικό και της κατανόησης του πλαισίου της τάξης μέσα από τη σύνδεση καταγραφών από την τάξη με θεωρητικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση. Το μάθημα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες: Εξοικείωση με το μαθησιακό περιβάλλον του νηπιαγωγείου. Ο χώρος και η καθημερινή πρακτική στο νηπιαγωγείο (κανόνες τάξης, ρουτίνες, χρήση γωνιών). Το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών για την προσχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα (βασικές αρχές, μαθησιακές περιοχές, μεθοδολογία). Παρατήρηση και καταγραφές στο νηπιαγωγείο: σημασία, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Η συστηματική παρατήρηση και η συνέντευξη ως εργαλείο των εκπαιδευτικών. Πρακτική άσκηση υπό μορφή παρατήρησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Γνωριμία με τα παιδιά κατά τις ελεύθερες δραστηριότητες (χρήση ημερολογίου και φύλλων παρατήρησης) και συμμετοχή στις δραστηριότητες της τάξης, ως βοηθοί, υπό την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού της τάξης. Η σημασία του (ανα)στοχασμού για τον εκπαιδευτικό, σύνδεση καταγραφών από την τάξη με θεωρητικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση. Σύνδεση του πλαισίου της τάξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Προετοιμασία για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και ημερησίων προγραμμάτων.
Βαθμίδα:
Τύπος:
(A-)
Επισκεφτείτε το μάθημα
ΜΑΡΙΑ ΚΑΜΠΕΖΑ Πανεπιστήμιο Πατρών Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική ηλικία.
Μαρία Σακεlλαρίου Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Παιδαγωγικό, Νηπιαγωγών
Αικατερίνη Καλέρη Πανεπιστήμιο Πατρών Ερμηνευτική-Φαινομενολογία
Χρήστος Φλώρος ΤΕΙ Κρήτης Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοικονομικής
Μαγδαληνή Δραγασάκη ΤΕΙ Κρήτης Τεχνολόγων Γεωπόνων
, Άλλο Ίδρυμα