Σύγχρονος Χορός: Ιστορία - Εκπαίδευση - Σύνθεση - Χορογραφία


Πρόκειται για μάθημα θεωρητικό με βιωματική προσέγγιση, το οποίο αφορά στο Σύγχρονο χορό- ιστορία, εκπαίδευση, σύνθεση και χορογραφία Στο θεωρητικό πλαίσιο επιχειρείται η κατανόηση της σπουδαιότητας του χορού τόσο για τη φυσική-σωματική και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του ανθρώπου όσο και την καλλιέργεια της αισθητικής ευαισθησίας και την εκπαίδευση στη συλλογικότητα μέσα από την αναδρομή στην ιστορία του χορού. Στη βιωματική προσέγγισή του το μάθημα διαχειρίζεται την ανάπτυξη κινητικών εκφραστικών δεξιοτήτων των φοιτητών/τριών (όχι μέσω τεχνικών, χορευτικών επιδόσεων) αλλά μέσω δραστηριοτήτων, παιχνιδιών, κινήτρων που αφορούν στη δομή της κίνησης για ανάπτυξη στο γνωστικό, πραγματολογικό, συγκινησιακό, δημιουργικό επίπεδο του προσώπου. Εξασφαλίζεται η δημιουργία συνθηκών για αξιοποίηση ιδεών, ανακάλυψη λύσεων και εμβάθυνση σε τρόπους δημιουργίας για σύνθεση και χορογραφία.


Στόχοι Μαθήματος

1. Κατανόηση της σπουδαιότητας του χορού (μέσα από την αναδρομή στην ιστορία του) τόσο για τη φυσική, σωματική και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του ανθρώπου όσο και για την καλλιέργεια της αισθητικής ευαισθησίας και εκπαίδευσης στη συλλογικότητα. 2. Ανάπτυξη κινητικών εκφραστικών δεξιοτήτων των φοιτητών/τριών, όχι μέσω χορευτικών τεχνικών επίδοσης, αλλά μέσω δραστηριοτήτων, παιχνιδιών, κινήτρων που αφορούν στη δομή της κίνησης για ανάπτυξη στο γνωστικό, πραγματολογικό, συγκινησιακό, δημιουργικό  επίπεδο του ανθρώπου. 3. Δημιουργία συνθηκών για αξιοποίηση ιδεών, ανακάλυψη  λύσεων και εμβάθυνση σε τρόπους δημιουργίας για σύνθεση και χορογραφία.  


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Δεν ειναι απαραίτητη προηγούμενη εμπειρία και προαπαιτούμενες γνώσεις


Περιεχόμενα

1η Ενότητα: Σώμα και σωματικότητα. Εννοιολόγηση του σώματος σαν ολότητα. Εισαγωγή στην εννοιολογική χαρτογράφηση:  Εννοιολογικοί χάρτες ως μεθοδολογία καταγραφής των νοητικών αναπαραστάσεων με σκοπό τη διαμόρφωση διδακτικής παρέμβασης. 2η  Ενότητα: Ορισμοί του χορού. Αυτοματική διατύπωση ορισμού μέσω διερευνητικής ακροστιχίδας της έννοιας χορός.3η  Ενότητα: Ιστορία του χορού. Εκπρόσωποι του μοντέρνου χορού: Α? αρχείοIsadora Duncan, R. V. Laban, Mary Wigman, Martha Graham, Doris Humphrey, Kurt Jooss,  Pina Baush.Β? αρχείοAlwin Nikolais, Merci Cunningham, Jose Limon, Paxton, Maurice Bejart, Sasha Waltz,  Wim Vandekeybus, Κούλα Πράτσικα,  Ραλλού Μάνου, Παπαϊωάννου Δημήτρης.   4η Ενότητα: Από τη μέθοδο της δημιουργικής κινητικής έκφρασης του R.V. Laban και τον εκφραστικό χορό της Isadora Duncan στο χοροθέατρο της Pina Baush. 5η  Ενότητα: Σπουδή στη δομή της κίνησης. Αντίληψη της κίνησης ως προς τον χώρο. Σωματικά σχήματα. Κατευθύνσεις. Παράλληλη αντίθετη και συμμετρική κίνηση. Επίπεδα. Τρόποι μετακίνησης. Αντίληψη της κίνησης ως προς τον χρόνο. Αργά γρήγορα, Επιτάχυνση ? επιβράδυνση, Ταυτόχρονη και διαδοχική κίνηση. Αντίληψη της κίνησης ως προς ροή. Προσωπικό ύφος κίνησης: εξωστρεφείς και εσωστρεφείς κινήσεις. Αντίληψη της κίνησης ως προς την ενέργεια και τη δυναμική Το σώμα μαλακό, αργό και αδύναμο, ή δυνατό, πιο γρήγορο και ενεργητικό. 6η Ενότητα: Βασικές κατευθύνσεις για τη διδασκαλία του σύγχρονου χορού. Μέθοδος δημιουργική, στο πλαίσιο που εξετάζουμε τον Σύγχρονο χορό (πλαίσιο της γενικής παιδείας) το περιεχόμενό του δεν αφορά σε ασκήσεις τεχνικών επιδόσεων αλλά σε δραστηριότητες και παιχνίδια εξοικείωσης με τον σύγχρονο χορό, ευκαιρίες και επιλογές για σπουδή δομικά στην κίνηση (creative dance). Συνδυασμοί  κινήσεων. Τρόποι δημιουργίας κινητικής συνέχειας/ ροής με βάση 7η  Ενότητα:  Βασικές κατευθύνσεις για τη διδασκαλία του χορού στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Μέθοδος μίμησης προτύπου ενός συνδυασμού κινήσεων (dance combination) για τον έλεγχο του σώματος, την εφαρμογή και κατάκτηση κινήσεων: μετακινήσεις, στροφές διατάσεις, ισορροπία, άλματα, κυλίσματα, πτώσεις, ανορθώσεις, μαζέματα, τεντώματα, συσπάσεις, χαλαρώσεις κ.λ.π. 8η Ενότητα: Τεχνική contact improvisation. Προετοιμασία για κίνηση. Ο φόβος του αγγίγματος και τα παιχνίδια «παγοθραύστες». Ασφάλεια. Εμπιστοσύνη. Τρόποι διερεύνησης του  σημείου επαφής ανά δύο ή καθένας μόνος του : άγγιγμα, ώθηση (αντίσταση  - υποχώρηση ?αντίθετη ώθηση) κύλισμα, γλίστρημα και χάδι, περιστροφή (touching, pushing,  rolling, sliding, pivoting,  with partner and without). Η άσκηση αισθήσεων: όρασης, ακοής, αφής, μυρωδιάς, γεύσης. Τεχνικές ανύψωσης και διατήρησης βάρους. Μεταβατικό έργο, κυλίσματα, πτώσεις, ορμή. 9η  Ενότητα: Χοροθέατρο: Ρυθμός ? λόγος ? κίνηση. Από τη λέξη στην κίνηση, από το δραματικό κείμενο στη χοροθεατρική ροή και από το σωματικό κείμενο στη δραματουργία. Σώμα και αφήγηση. Αρχές παρουσίας, σύνθεσης και χορογραφίας. 10η   Ενότητα:  Happening/Performance/Επιτέλεση. Site specific. Μέθοδος έργου  επιτέλεσης εν προόδω: Καμβάς η προοπτική του θέματος (εμπνεύσεις). Επιτόπια παρατήρηση - χαρτογράφηση του χώρου. Συλλογή υλικού  - εξερεύνηση παράμερων. Αναλυτικά η προοπτική του θέματος (από τις εμπνεύσεις  στις πρακτικές ασκήσεις). Οργάνωση ? Όρντινο. Δοκιμές. Υλοποίηση.  

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Μαρία (Μάρω) Γαλάνη
Τμήμα: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ίδρυμα: Πανεπιστήμιο Πατρών
Θεματική Περιοχή: Τέχνες
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ