Βρέθηκαν 25 μαθήματα
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ

ΒΑΘΜΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΙΔΡΥΜΑ

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
social sciences  subject

Ελληνική Γλωσσα και ΜΜΕ: Εκπαιδευτικές Εφαρμογές στο Νηπιαγωγείο

Νικολέττα Τσιτσανούδη - Προπτυχιακό - (A+)
Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο του μαθήματος γίνεται μία συστηματική περιγραφή, ερμηνεία και αξιολόγηση των περιεχομένων των ΜΜΕ (γραμματική και συντακτικό των τηλεοπτικών εκπομπών, εκμάθηση γραπτών, οπτικών και προφορικών κωδίκων κ.ά.). Επιπλέον, προσδιορίζεται η αγωγή στα ΜΜΕ ως κριτική αγωγή και συνδέεται με την έννοια της ενίσχυσης των γνωστικών και κριτικών δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών και των νηπίων.

social sciences  subject

Επικοινωνιακός Προγραμματισμός 1

Σάββας Μακρίδης - Προπτυχιακό - (A-)
Ψηφιακών Μέσων & Επικοινωνίας, ΤΕΙ Ιονίων Νήσων

To μάθημα εστιάζει στην Έρευνα, τον Προγραμματισμό, τη Δράση, Επικοινωνία και την Αξιολόγηση των δημοσίων σχέσεων μέσα στην επιχείρηση

social sciences  subject

Δημοσιογραφία και Δημόσιος Λόγος

Ανάργυρος Κουμπαρέλης - Προπτυχιακό - (A-)
Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας, ΤΕΙ Ιονίων Νήσων

Το μέρος του μαθήματος που αφορά τη Δημοσιογραφία συνδυάζει τη θεωρητική διερεύνηση του ρόλου της δημοσιογραφίας στη σύγχρονη εποχή με την εξάσκηση επί θεμάτων δημοσιογραφικής πρακτικής. Η θεωρητική πτυχή του μαθήματος Δημοσιογραφία αποσκοπεί στην κατανόηση του ρόλου της στο σύγχρονο επικοινωνιακό περιβάλλον και των τρόπων με τους οποίους διαμεσολαβεί τις σχέσεις και τους θεσμούς της κοινωνίας. Όσον αφορά την πρακτική διάσταση του μαθήματος, οι φοιτητές εξοικειώνονται, μέσα από τη μελέτη παραδειγμάτων και την εξάσκηση μέσω εργασιών, με τις βασικές δημοσιογραφικές λειτουργίες της αναζήτησης, συγκέντρωσης και αξιολόγησης πληροφοριών, καθώς και της σύνθεσης και παρουσίασης των πληροφοριών με τη μορφή ειδήσεων.  Το μέρος του μαθήματος που αφορά το Δημόσιο Λόγο στέκεται, πρώτον, στην ελευθερία έκφρασης και τη σημασία της στη σκιαγράφηση της προσωπικότητας του ατόμου και, δεύτερον, στη δημόσια έκφραση ως μορφή εξουσίας και επιβολής. Με δεδομένο ότι η απόλυτη εξουσία δεν είναι ανεκτή σε μια δημοκρατική κοινωνία, το θέμα που γεννάται ποιοι είναι οι μηχανισμοί ελέγχου της εξουσίας του δημόσιου λόγου, ώστε από την μία να είναι ελεύθερος και από την άλλη να μην είναι ανεξέλεγκτος. Η εκφορά του δημόσιου λόγου συνεπάγεται καθήκοντα και ευθύνες, με τα πρώτα να αφορούν το στάδιο της εκφοράς του, την προετοιμασία του και, οι δεύτερες, στις συνέπειες που έχουν για τον φορέα του. 

social sciences  subject

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Θ/ΑΠ

Ανάργυρος Κουμπαρέλης - Προπτυχιακό - (A+)
Ψηφιακών Μέσων & Επικοινωνίας, ΤΕΙ Ιονίων Νήσων

Ως στοχευμένη δραστηριότητα η διαφήμιση αναλύεται από την σκοπιά της Επιστήμης της Επικοινωνίας. Προς τούτο εξηγείται ο ιδιαίτερος ρόλος της στην καλλιέργεια φήμης και αναγνωρισιμότητας για επιχειρήσεις και προϊόντα. Ο διαφημιστικός λόγος και οι γλώσσες του (κείμενο και εικόνα) είναι λόγος επιτηδευμένος, σχεδιασμένος, αλλά όχι ψευδής.

social sciences  subject

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ &ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ

Ανάργυρος Κουμπαρέλης - Προπτυχιακό - (A-)
Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας, ΤΕΙ Ιονίων Νήσων

Το θεωρητικό μέρος περιλαμβάνει: τη μεθοδολογία έρευνας, τις πηγές δεδομένων, τα είδη των ερευνών με ερωτηματολόγιο και τη λογική κατασκευής ερωτηματολογίου. Σύντομες αναφορές (επαναλήψεις) στη δειγματοληψία, την περιγραφική στατιστική και τις ποιοτικές έρευνες.

social sciences  subject

Ηλεκτρονικά ΜΜΕ στα Βαλκάνια

Βλάσιος Βλασίδης - Προπτυχιακό - (A+)
Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Εισαγωγή στο σύστημα ενημέρωσης, το παλαιότερο και το σύγχρονο. Η έννοια της ημερήσιας διάταξης και εκείνη της διαμεσολάβησης. Η σχέση των μέσων ενημέρωσης με την εξουσία και τα πολιτικά κόμματα. Τα μέσα ενημέρωσης στα κομμουνιστικά κράτη Βουλγαρία, Ρουμανία, Αλβανία και η ιδιαίτερη περίπτωση της Γιουγκοσλαβίας. Η εξάρτηση των μέσων ενημέρωσης από τα κομμουνιστικά κόμματα. Οι δημοσιογράφοι. Αυτοέλεγχος και λογοκρισία. Η αμφισβήτηση της κομματικής αλήθειας. Η Ευρώπη και τα Βαλκάνια κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Ο πόλεμος του ραδιοφώνου και της προπαγάνδας στα Βαλκάνια. Οι κρατικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί των βαλκανικών κρατών και το Voice of America και το Radio Free Europe ως μέσα ενημέρωσης και προπαγάνδας. Τα μετακομμουνιστικά Βαλκάνια και τα μέσα ενημέρωσης. Οι αλλαγές στο πολιτικό και στο ενημερωτικό σύστημα. Η περίπτωση της Σερβίας. Η οργάνωση των μέσων ενημέρωσης. O αγώνας του Β92 κατά του καθεστώτος Μιλόσεβιτς. Το σύστημα των μέσων ενημέρωσης στις νέες ανεξάρτητες χώρες όπως το Μαυροβούνιο και το Κόσσοβο. Σχέσεις πολιτικής και μέσων ενημέρωσης στα νέα κράτη. Τουρκία, μια ιδιαίτερη περίπτωση κράτους και συστήματος μέσων ενημέρωσης.

social sciences  subject

Έντυπα ΜΜΕ στα Βαλκάνια

Βλάσιος Βλασίδης - Προπτυχιακό - (A+)
Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Το σύστημα της πληροφόρησης. Η έννοια της διαμεσολάβησης. H ημερήσια διάταξη. Η διαχείριση της πληροφορίας και της γνώσης. Η διαφορά ανάμεσα στο γεγονός και στην είδηση. Τί είναι η εφημερίδα και τί περιοδικό. Οι εφημερίδες κατά την Αρχαιότητα και κατά τον Μεσαίωνα. Εφημερίδες στην Ευρώπη και στην Αμερική. Ο τοπικός Τύπος. Ενημερωτικές εφημερίδες και trash Τύπος. Η συμβολή του Τύπου στους εθνικούς διαφωτισμούς των βαλκανικών λαών. Προεπαναστατικες εφημερίδε ςεκδίδονται εκτός της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ο 20ος αιώνες στα Βαλκάνια. Η έκδοση ημερήσιων εφημερίδων στις βαλκανικές χώρες στις παραμονές του Α' Παγκόσμιου Πολέμου. Οι εφημερίδες μετατρέπονται σε σύγχρονες ενημερωτικές πηγές. Β' Παγκόσμιος Πόλεμος λογοκρισία. Χρήση της εφημερίδας για προπαγάνδα. Οι εφημερίδες των βαλκανικών κρατών στα χρόνια του κομμουνισμού. Οι δημοσιογράφοι. Η λογοκρισία. Η μία κομματική αλήθεια. Η περίπτωση της Γιουγκοσλαβίας (1948-1980). Τα μέσα ενημέρωσης μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας. Οι εφημερίδες στα βαλκανικά κράτη μετά την πτώση του κομμουνισμού (1989 κ.ε.). Οι νέες πολιτικές, οικονομικές, αθλητικές εφημερίδες. Τα συγκροτήματα του Τύπου και των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης. Πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα. Η ιστορία του ελληνικού Τύπου. Οι εφημερίδες στην ελληνική διασπορά. Ο Τύπος στη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης. Οι εφημερίδες στην υπηρεσία των κομμάτων και των πολιτικών (19ος αι.). Ανάπτυξη του Τύπου (20ος αι.). Ο Τύπος αναπτύσσεται όταν υπάρχουν πολιτικές κρίσεις (Μεσοπόλεμος). Πλήρης έλεγχος των εφημερίδων στα χρόνια της Κατοχής. Ανάπτυξη των εφημερίδων μετά το 1950. Τα συγκροτήματα του Τύπου. Η περίοδος της Δικτατορίας. Οι εφημερίδες στη Θεσσαλονίκη, στη Μακεδονία και στη Θράκη στα χρόνια της γερμανικής και βουλγαρικής Κατοχής (1941-1944). Μια ιδιαίτερη περίπτωση. Ο Τύπος στα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Η άνοδος και η πτώση της κυκλοφορίας των εφημερίδων. Πολλές εφημερίδες αλλά μικρές κυκλοφορίες. Τα χαρακτηριστικά του ελληνικού Τύπου. Οι οικονομικές, αθλητικές εφημερίδες. Τα πρακτορεία ειδήσεων. Τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων (REUTERS, ASSOCIATED PRESS, AFP, DPA, ITAR-TASS, BLOOMBERG). H οργάνωση και λειτουργία των πρακτορείων ειδήσεων. Το Αθηναικό Πρακτορείο Ειδήσεων και τα πρακτορεία ειδήσεων των βαλκανικών κρατών.

social sciences  subject

Γλώσσα και κοινωνία

Περικλής Πολίτης - Προπτυχιακό - (A+)
Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Στόχος του μαθήματος είναι η επαφή των φοιτητών με την κοινωνιογλωσσολογία της μαζικής επικοινωνίας και η διαμόρφωση γλωσσικής επίγνωσης γύρω από θεμελιώδη ζητήματα ανάλυσης της νέας ελληνικής. Συγκεκριμένα, μελετάται, στο πλαίσιο της νεοελληνικής κοινωνίας, η σχέση της γλώσσας με τη μαζική επικοινωνία και ενημέρωση, την πολιτική και την ιδεολογία, την εθνικότητα, την κοινωνική τάξη, το φύλο, την ηλικία, την ταυτότητα. Παράλληλα, αναλύονται όψεις της νέας ελληνικής που συνδέονται άμεσα με τη δημόσια χρήση της, όπως, για παράδειγμα, οι γραμματικές και τα λεξικά της νέας ελληνικής, η ορθογραφία και το γλωσσικό λάθος, τα ξένα δάνεια και οι νεολογισμοί, τα λαϊκά και τα λόγια στοιχεία.

social sciences  subject

Οπτικός Πολιτισμός και Επικοινωνία Ι [open]

Ευαγγελία Σαμπανίκου - Προπτυχιακό - (A-)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Έννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι έννοιες της αναπαράστασης και η «όραση» από την Αναγέννηση και τη γεωμετρική προοπτική στην cameraobscura και από τη ζωγραφική στη φωτογραφική αναπαράσταση. Το μάθημα πραγματεύεται επίσης έναν αριθμό θεωρητικών ζητημάτων εικαστικής αναπαράστασης πριν και μετά την έλευση της φωτογραφικής και της κινηματογραφικής εικόνας. Εξετάζονται επίσης το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και τα μηνύματα της φωτογραφικής εικόνας από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα αρχές 20ου αιώνα (Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός και πρώϊμη φωτογραφία, Ιμπρεσιονισμός και φωτογραφία, πορτρέτο, ταξιδιωτική και πολεμική φωτογραφία, τα κινήματα του Μοντερνισμού και η φωτογραφία) στην Ευρώπη και την Αμερική (Νέα Υόρκη). Ανάμεσα στα casestudies συμπεριλαμβάνονται, η περίπτωση του AlfredStieglitz και της ομάδα του Photo-Secession, ο EdwardSteichen, ο PaulStrand, η Κοινωνική Φωτογραφία και ο LewisHine, καθώς και η διαφορετική καλλιτεχνική ματιά του EugeneAtget. Επίσης, η Ελληνική φωτογραφία με casestudy τη Nelly’s και η στρατευμένη φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή και του Κώστα Μπαλάφα. Άλλα casestudies αποτελούν: τα κινήματα της Νέας Αντικειμενικότητα και του Αμερικανικού Νεορεαλισμού, ο HenriCartierBresson, ο RobertCapa και ο πρακτορείο Magnum, ο AlexanderRodchenko και η Ρωσική Πρωτοπορία, τα έντυπα ΜΜΕ και η φωτογραφία. Θα συζητηθούν ακόμη ζητήματα ιδεολογίας και προπαγάνδας στα ΜΜΕ και τη Διαφήμιση, με έμφαση στη σχέση Τέχνης και Διαφήμισης.

social sciences  subject

Τηλεοπτική και ραδιοφωνική παραγωγή

Νίκος Μύρτου - Προπτυχιακό - (A-)
Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

H τηλεόραση και το ραδιόφωνο στο όλο πλέγμα των μέσων επικοινωνίας. Στοιχεία της εξέλιξής τους. Tα χαρακτηριστικά του τηλεοπτικού και του ραδιοφωνικού λόγου ως υποδιαιρέσεως του δημοσιογραφικού. Τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές παραγωγές. Είδη και κατηγορίες τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προγραμμάτων. Εσωτερική διάρθρωση, λειτουργία, διεύθυνση και διοίκηση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών. Επιπλέον, στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται η παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων, η εσωτερική διάθρωση, τα τμήματα, η διοίκηση και η λειτουργία των τηλεοπτικών σταθμών. Βασικοί παράγοντες στην δημιουργία της τηλεοπτικής εικόνας (φωτισμός, εικόνα, κίνηση,σκηνογραφία, ήχος).