Postwar American Avant-Garde Art (Μεταπολεμική Αμερικανική Πρωτοπορία)


Τη δεκαετία του ’50 εμφανίζονται στην Αμερική νέες ριζοσπαστικές πρωτοπορίες οι οποίες αμφισβητούν την παράδοση του μοντερνισμού και ασκούν έντονη κριτική στην ιδεολογία του Ψυχρού Πολέμου. Κοινό γνώρισμα των κινημάτων αυτών είναι πειραματισμοί που καταλύουν τα όρια ανάμεσα σε διακριτές μορφές έκφρασης, καθώς οι καλλιτέχνες ανταποκρίνονται στην ανάδυση και ενδυνάμωση των κοινωνικών κινημάτων τα οποία κυρίως τη δεκαετία του ’60, διεκδικούν την ελευθερία του προσδιορισμού συλλογικών και ατομικών ταυτοτήτων. Με αφετηρία την πρωτοπορία του Black Mountain College και την εμφάνιση των happenings και της pop art στο τέλος της δεκαετίας του ’50, θα μελετήσουμε κινήματα και καλλιτέχνες που πειραματίζονται τις επόμενες δεκαετίες με νέες πρακτικές και μορφές έκφρασης, όπως η εννοιολογική τέχνη, το βίντεο, η performance και το σινεμά, οι πειραματισμοί των τελευταίων δεκαετιών σε συνάρτηση με την πολιτική των ταυτοτήτων.


Στόχοι Μαθήματος

NA


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Γνώση της Αγγλικής γλώσσας επιπέδου Proficiency Ικανοποιητικές γενικές γνώσεις Αγγλο-Αμερικανικής λογοτεχνίας (Μαθήματα ΤΑΓΦ ΛΥ02, ΛΥ05) Γενικές γνώσεις θεωρίας και κριτικής της λογοτεχνίας και του πολιτισμού (Μαθήματα ΤΑΓΦ ΛΥ06, ΛΥ07)


Περιεχόμενα

Week 1 General Introduction to the postwar period [Overview and Aims] Week 2 Beyond Abstract Expressionism: happenings and the “blurring of art and life” Seminar Material Allan Kaprow, “How to Make a Happening” (LP record 1965), [transcript and sound on ubu.com] “The Happenings Are Dead: Long Live the Happenings!” (1966) [pdf file on the eclass], “Some Recent Happenings” (1966), [on ubu.com], “Art Which Can’t Be Art” (1986) Week 3 Pop art: breaking down the boundaries between high and low Seminar Material Claes Oldenburg, “Store Days” (1967), Andy Warhol, “Work” in The Philosophy of Andy Warhol from A to B and Back Again (1975) [pdf files on the eclass], Robert Rauschenberg, “Monogram, Free Standing Combine (1955-59), James Rosenquist, “President Elect” (1961-2), Andy Warhol, “Marilyn Diptych” 1962 Week 4 Conceptual art and the critique of the institution of art Seminar Material Joseph Kosuth, Titled (Art as Idea as Idea) (1966), Art After Philosophy (1969), Mel Bochner, Language is not Transparent (1970), Theory of Boundaries (1969-70), Sol Le Witt, “Paragraphs on Conceptual Art” (1967), Dan Graham, “Poem, March 1966 / Dan Graham” (1967) [on ubu.com] Week 5 Feminism and the (en)gendering of postmodernism: power, difference, and the politics of meaning Seminar Material [overview] Linda Nochlin ‘Why Have There Been No Great Women Artists? (1971) [pdf file on the eclass], Mary Beth Edelson, Some Living American Women Artists/Last Supper (1971), Martha Rosler, “Semiotics of the Kitchen” (1975), “The Bowery in Two Inadequate Descriptive Systems” (1974-1975), “Domination and the Everyday” (1975) Week 6 MID TERM I Week 7 “There is no such thing as art for art's sake”: The Black Arts Movement and Beyond Seminar Material Amiri Baraka, “Black Dada Nihilismus” (1964), “Black Art” (1966), Faith Ringgold, The Flag is Bleeding’(1967), Betye Saar, “The Liberation of Aunt Jemina”(1972), “Victory of Gentleness (For Rosa Parks) (1975), Nikki Giovanni, “Nikki-Rosa” (1968), Adrian Piper, The Mythic Being: I/Your (Her) 1974 Week 8 Earthworks, Video, Performance Seminar Material Robert Smithson, “A Tour of the Monuments of Passaic- New Jersey” (1967) [pdf file on the eclass], and [selections from William Carlos Williams’s Patterson (1946-51), Gordon Matta-Clark, “Fresh Kill” (1972), Vito Acconci, “Three Adaptation Studies” (1970), Joan Jonas, “Organic Honey’s Visual Telepathy” (1972) Week 9 “We the mestizas and mestizos, will remain”: Chicano/a Art and Poetry Seminar Material John Valadez, Getting Them Out of the Car (1984), Judy Baca, Dead Homeboy Killed by a Placa (1974) Yolanda López, Portrait of the Artist as the Virgin of Guadalupe (1978), Alma Villanueva, “Of Utterances” (1978) Week 10 Beyond “survivance”: Native American Art Seminar Material Gerald Vizenor’s “Survivance,” Jaune Quick to-See Smith, Indian, Indio, Indingeouns (1992) Trade (Gifts for Trading Land with White People) (1992), Hulleah Tsinhnahjinnie, from Portraits against Amnesia (c2000) Week 11 Student Presentations Week 12 Mid-TERM 2 –Submission of Research Paper

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Σταματίνα Δημακοπούλου
Τμήμα: Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ίδρυμα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Θεματική Περιοχή: Γλώσσα και Λογοτεχνία
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ