Οπτικός Πολιτισμός και Επικοινωνία Ι [open]


Έννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι έννοιες της αναπαράστασης και η «όραση» από την Αναγέννηση και τη γεωμετρική προοπτική στην cameraobscura και από τη ζωγραφική στη φωτογραφική αναπαράσταση. Το μάθημα πραγματεύεται επίσης έναν αριθμό θεωρητικών ζητημάτων εικαστικής αναπαράστασης πριν και μετά την έλευση της φωτογραφικής και της κινηματογραφικής εικόνας. Εξετάζονται επίσης το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και τα μηνύματα της φωτογραφικής εικόνας από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα αρχές 20ου αιώνα (Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός και πρώϊμη φωτογραφία, Ιμπρεσιονισμός και φωτογραφία, πορτρέτο, ταξιδιωτική και πολεμική φωτογραφία, τα κινήματα του Μοντερνισμού και η φωτογραφία) στην Ευρώπη και την Αμερική (Νέα Υόρκη). Ανάμεσα στα casestudies συμπεριλαμβάνονται, η περίπτωση του AlfredStieglitz και της ομάδα του Photo-Secession, ο EdwardSteichen, ο PaulStrand, η Κοινωνική Φωτογραφία και ο LewisHine, καθώς και η διαφορετική καλλιτεχνική ματιά του EugeneAtget. Επίσης, η Ελληνική φωτογραφία με casestudy τη Nelly’s και η στρατευμένη φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή και του Κώστα Μπαλάφα. Άλλα casestudies αποτελούν: τα κινήματα της Νέας Αντικειμενικότητα και του Αμερικανικού Νεορεαλισμού, ο HenriCartierBresson, ο RobertCapa και ο πρακτορείο Magnum, ο AlexanderRodchenko και η Ρωσική Πρωτοπορία, τα έντυπα ΜΜΕ και η φωτογραφία. Θα συζητηθούν ακόμη ζητήματα ιδεολογίας και προπαγάνδας στα ΜΜΕ και τη Διαφήμιση, με έμφαση στη σχέση Τέχνης και Διαφήμισης.


Στόχοι Μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί μια πρώτη επαφή με τις έννοιες του Οπτικού Πολιτισμού (VisualCulture). Οι φοιτητές-τριες, κατά τη διάρκεια και κυρίως μετά την περάτωση της διδασκαλίας του μαθήματος θα πρέπει:Να κατανοούν το εύρος και τα χρονικά όρια των όρων «εικόνα» και «Οπτικός Πολιτισμός», καθώς και τη σχέση εικόνας και κοινωνίας. Να γνωρίζουν βασικά στοιχεία της Ιστορίας της Φωτογραφίας και την επίδραση του νέου αυτού μέσου στην αντίληψή μας για την αναπαράσταση. Να είναι ικανοί να χειριστούν τη μεθοδολογία της Οπτικής Επικοινωνίας και τις βασικές θεωρίες γύρω από αυτή. Να κατανοούν το πολιτισμικό πλαίσιο και τα καλλιτεχνικά κινήματα του 19ου και του 20ουαιώνα. Να αντιλαμβάνονται το ρόλο της φωτογραφικής εικόνας και της κινούμενης εικόνας (κινηματογράφος) στην εξέλιξη της οπτικής πρόσληψης από τα μέσα του 19ου αιώνα έως τις μέρες μας.


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Δεν υπάρχουν


Περιεχόμενα

Αναπαράσταση και όραση Θεωρητικά ζητήματα πάνω στη σχέση ζωγραφικής και φωτογραφίας Η Φωτογραφία από τις απαρχές έως τα τέλη του 19ου αιώνα Η Φωτογραφία στα τέλη του 19ου – αρχές 20ου αιώνα Εικοστός αιώνας Η Φωτογραφία στην Ευρώπη και την Αμερική από τα τέλη της δεκαετίας του 1920 έως το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο Από τις παραμονές του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου έως τις παραμονές του Ψυχρού Πολέμου (1935-1945) Ζωγραφική και Φωτογραφία στην εκπνοή του Μοντερνισμού 1950 Η Ελληνική Φωτογραφία Φωτογραφία και τέχνες μετά το 1960

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Ευαγγελία Σαμπανίκου
Τμήμα: ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ίδρυμα: Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Θεματική Περιοχή: ΜΜΕ και Επικοινωνίες
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά Δημιουργού

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ