Αγγλικής γλώσσας και φιλολογίας: Ρεαλισμός και Αγγλικό Μυθιστόρημα του 19ου αι


Το μάθημα αυτό εξετάζει τρία μυθιστορήματα γνωστών Άγγλων συγγραφέων του 19ου αιώνα, Pride and Prejudice, Hard Times και The Mill on the Floss, με σκοπό να ερευνήσει την πολυπλοκότητα και ελαστικότητα της έννοιας του όρου «ρεαλισμού». Αν και η ρεαλιστική μυθιστοριογραφία είναι αναμφισβήτητα δεσμευμένη σε μια ιστορική πραγματικότητα, ως μορφή αναπαράστασης ο ρεαλισμός δεν μπορεί ποτέ να ταυτιστεί με την πραγματικότητα που αναπαριστά, καθώς τα εργαλεία του, η γλώσσα, οι λέξεις δηλαδή, δεν μπορούν ποτέ να λειτουργήσουν ως τέλειος καθρέφτης. Η σοβαρή ενασχόληση με καθημερινούς ανθρώπους και τις εμπειρίες τους, η γραμμική πλοκή, ο παντογνώστης αφηγητής, οι σφαιρικοί χαρακτήρες, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που συνήθως προσδίδουμε στη ρεαλιστική γραφή. Όπως θα δούμε όμως, ο βρετανικός ρεαλισμός του 19ου αιώνα παρεκκλίνει από το παραπάνω μοντέλο, καθώς οι βρετανοί ρεαλιστές πειραματίζονται πάνω στις αφηγητικές τεχνικές και ως αποτέλεσμα θέτουν υπό αμφισβήτηση τη δυνατότητα μιας αντικειμενικής αναπαράστασης ή ακόμη και την ίδια τη φύση της πραγματικότητας. Η χρήση του «ελεύθερου πλάγιου λόγου» στην Austen, για παράδειγμα, η κυκλικότητα του χρόνου στην Eliot, ή η ταυτόχρονη χρήση διαφόρων λογοτεχνικών ειδών στον Dickens αφενός προαναγγέλλουν μοντερνιστικές τεχνικές και αφετέρου περιπλέκουν την ίδια την ιστορική στιγμή την οποία αναπαριστούν.


Στόχοι Μαθήματος

Κατανόηση της έννοιας του όρου «ρεαλισμού» στην τέχνη γενικότερα και των αφηγηματικών συμβάσεων του ρεαλισμού στη λογοτεχνία.       Ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών/τριών να κατανοήσουν τον όρο «ρεαλισμό» σε σχέση με τα λογοτεχνικά σχήματα που προηγήθηκαν και αυτά που ακολούθησαν.           Οικειοποίηση των φοιτητών/τριών με το πολιτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό πλαίσιο των μυθιστορημάτων και δυνατότητα να κρίνουν κατά πόσον και με ποιο τρόπο αυτό αντανακλάται στα κείμενα. Familiarization of students with the term ‘realism’ in art and the narrative conventions of realism in literature. Ability of students to perceive realism in relation to the literary modes that preceded it and those that followed it. Familiarization of students with the political, social, and cultural context of the novels discussed, and ability to judge how it is reflected in them.


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Λογ 5-125, Λογ 5-126, Λογ 5-127, Λογ 6-261


Περιεχόμενα

1. Introduction Weeks 1 & 2 → Introduction to Realism 2. Jane Austen Weeks 3 - 5 → Jane Austen, Pride and Prejudice, 1813 3. Charles Dickens Weeks 6 - 9 → Charles Dickens, Hard Times, 1854 4. George Elliot Week 10 → The Theory of Evolution by Charles Darwin Weeks 11 - 13 → George Elliot, The Mill on the Floss, 1860

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Αικατερίνη Κίτση-Μυτάκου
Τμήμα: Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ίδρυμα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Θεματική Περιοχή: Γλώσσα και Λογοτεχνία
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Παρόμοια Διανομή

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ