Ophthalmology


Σκοπός της διδασκαλίας είναι η συμπαγής μικρού πλάτους γνώση και εξοικείωση με τα συνήθη οφθαλμολογικά προβλήματα, που αντιμετωπίζει ο μη ειδικός Ιατρός, αλλά και η αφ’ υψηλού γνωριμία με εκείνα που απασχολούν καθημερινά τον ειδικό Οφθαλμίατρο καθώς και τα μέσα που διαθέτει ο τελευταίος για την αντιμετώπισή τους. Το μάθημα της Οφθαλμολογίας διδάσκεται και πρέπει να αφομοιωθεί σε 78 ώρες, που αντιστοιχούν σε 3 ECTS μονάδες και συγκεκριμένα σε 26 ώρες (33,33%) φροντιστηριακής διδασκαλίας και 26 (33,33%) προετοιμασίας γι’ αυτήν, 13 ώρες (16,67%) πρακτικής άσκησης στις δεξιότητες, 8 (10,25%) παρουσίας στα εξωτερικά ιατρεία επειγόντων και 5 ώρες (6,41%) προετοιμασίας για τις εξετάσεις. Η δραστήρια συμμετοχή σε ολόκληρη την παραπάνω διαδικασία εγγυάται αφ’ εαυτής και χωρίς άλλη μελέτη την επιτυχία στις εξετάσεις. Για το σκοπό αυτό καταρτίστηκε ο κατάλογος στοιχειωδών «Διαγνωστικών και Θεραπευτικών Προσεγγίσεων», σε συνδυασμό με τις «Βασικές Διαγνωστικές και Απλές Θεραπευτικές Δεξιότητες» στην Οφθαλμολογία, για να κατευθύνει και να οριοθετήσει την εκπαίδευσή των φοιτητών στο αντικείμενο.


Στόχοι Μαθήματος

The learning outcomes of the course and Objectives of Ophthalmology described in the following four areas: 1. Knowledge: Basic ophthalmologic knowledge prerequisite knowledge of the anatomy and physiology of the eye, auxiliary molecules, the optic nerve and the visual pathway, pathophysiological mechanisms / risk factors. Basic knowledge of refractive. Understanding pathophysiological mechanisms, impact and knowledge of risk factors of the most common eye diseases including the following: ocular surface diseases, cataract, strabismus, uveitis, glaucoma, diabetic retinopathy, age-related macular degeneration, retinal detachment and optic nerve diseases. Multivariate approximation of diseases (genetic predisposition, risk factors, environment, associated systemic diseases). Relevance ocular diseases with adjacent anatomical structures. 2. Skills: Examination of the patient in primary care settings, (problem based). Evaluation of clinical cases, differential diagnosis, negotiation management plan to frequent ophthalmic diseases. Perform basic ophthalmic skills. Communication in medical environment. Application of scientific principles, methods and knowledge in ophthalmic medical practice and research. Examples of evidence-based medicine research impact in clinical ophthalmic practice. 3. Abilities: Ophthalmoscopy Εvaluation ophthalmic history Primary treatment of ophthalmologic cases Addressing red eye in primary care - problem based - virtual patient Urgent Ophthalmology - problem based Understanding the cause and distribution of frequent visual field deficits - problem based


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

Required Courses IA0332 Descriptive Anatomy 3 IA0343 Physiology II


Περιεχόμενα

Τutorials in small working groups (10 -12 students) (90 theoretical knowledge - skills): Introduction to Ophthalmology, elements functional anatomy and histology, physiological mechanisms institution orasis. Required diagnostic and therapeutic skills in frequent ophthalmic diseases like? Ocular surface diseases, cataract, strabismus, uveitis, glaucoma, diabetic retinopathy, age-related macular degeneration, retinal detachment and optic nerve diseases. Clinical Practice: (30 practical skills) in small working groups: In subjective testing methods and research methodology in ophthalmology history and ophthalmoscopy in ophthalmic nursing on testing methods, in daily ophthalmological practice in ophthalmology, methods and approaches in differential diagnosis. Virtual Patient - e-learning Medical School of AUTH. Participation in duties. Guided study. (research of bibliography / literature search). Independent study and preparation for exams.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A+)


Εκπαιδευτές: Νικόλαος Χαλβατζής
Τμήμα: Ιατρικής
Ίδρυμα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Θεματική Περιοχή: Βασική Ιατρική
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Παρόμοια Διανομή

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ