Συνεχιζόμενη εκπάιδευση και δια βίου μάθηση στην Ε.Ε.: Θεώρηση των θεσμών και των πρακτικών στα κράτη - μέλη


Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως σκοπό την εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με ζητήματα που αφορούν στην οργάνωση και ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου που αφορά στη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και στη Δια βίου Μάθηση. Πιο συγκεκριμένα στο μάθημα εξετάζονται οι φορείς εκείνοι οι οποίοι επηρέασαν αρχικά την οργάνωση και λειτουργία προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων κατά την περίοδο της βιομηχανικής επανάστασης. Γίνεται αναφορά σε έναν στοχαστή και εκπαιδευτή της περιόδου –τον Δανό [Nikolaj Frederik Severin] Grundtvig (1783-1872)– και στις αντιλήψεις του (ενίοτε ριζοσπαστικές) για τον τρόπο οργάνωσης της εκπαίδευσης. Παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο εξελίχθηκε η επαγγελματική κατάρτιση από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι σήμερα στην Ευρώπη –και ιδιαίτερα μετά την πτώση του σοσιαλισμού– και γίνεται ιδιαίτερη μνεία στην ανάγκη για σύγκλιση στο συγκεκριμένο τομέα στην Ε.Ε. Ακόμη το μάθημα δίνει έμφαση στον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται θεσμικά η Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και η Δια βίου Μάθηση στην Ε.Ε με συγκεκριμένες αναφορές σε θεσμικά κείμενα, συνθήκες, και αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου από το 1980 και έπειτα. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση στα σεμινάρια θα δοθεί στο οργανωτικό (θεσμικό και πρακτικό) πλαίσιο της Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε (με έμφαση στην Ελλάδα) αλλά και στις υποψήφιες προς ένταξη χώρες, στις εγγενείς διαφορές τους αλλά και στις ομοιότητες που υπάρχουν, με συγκεκριμένες αναφορές τόσο στις ιστορικές συνθήκες που επηρέασαν την ανάπτυξή του όσο και στους φορείς (κρατικούς και μη) οι οποίοι παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάληψη δράσης για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, την επαγγελματική κατάρτιση, την οργάνωση δομών που αφορούν στη Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και στην ενίσχυση της αντίληψης για τη Δια βίου Μάθηση στην Ευρώπη σήμερα. (Το συγκεκριμένο μάθημα διδάσκεται 3 ώρες εβδομαδιαίως και αντιστοιχεί σε 6 ECTS)


Στόχοι Μαθήματος

Οι επιμέρους διδακτικοί στόχοι του μαθήματος -όπως προδιαγράφονται από τον διδάσκοντα- είναι οι εξής: ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (γνώσεις) Εξοικείωση με βασικές έννοιες της Ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής. Κατανόηση του Ευρωπαϊκού πλαισίου για την ανάπτυξη δράσεων στο χώρο της Δια βίου Μάθησης. Ανάλυση της "Ανοιχτής Μεθόδου Συντονισμού". Αξιολόγηση των βασικών παραμέτρων οι οποίες επιδρούν στην ανάπτυξη μιας κοινής Ευρωπαϊκής πολιτικής για τη Δια βίου Μάθηση. Αξιολόγηση των βασικών παραμέτρων οι οποίες επιδρούν στην ανάπτυξη της Ελληνικής στρατηγικής για τη Δια βίου Μάθηση. ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (δεξιότητες) Αναγνώριση και έλεγχος των μέσων τα οποία αξιοποιούνται τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο για την ανάπτυξη της στρατηγικής για τη Δια βίου Μάθηση. Κριτική αποτίμηση της σύγχρονης ανάγκης των Ευρωπαϊκών χωρών για συγκρότηση μιας "Ευρωπαϊκής Περιοχής για τη Δια βίου Μάθηση". Χρήση της σχετικής ορολογίας και βιβλιογραφίας μέσω της εξοικείωσης με σχετικά θεσμικά κείμενα.   ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (στάσεις & συμπεριφορές) Ανάπτυξη θετικής στάσης απέναντι στην Ευρωπαϊκή προοπτική για τη Δια βίου Μάθηση. Πολυπολιτισμική θεώρηση των θεσμών και των πρακτικών εκπαίδευσης ενηλίκων οι οποίες έχουν υιοθετηθεί στην Ευρώπη. Εστίαση στην ανάπτυξη μιας Ευρωπαϊκής οπτικής για την εκπαίδευση και τη μάθηση.   Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα (επίπεδο 6 του Ε.Π.Π) τα οποία απορρέουν από τους προδιαγεγραμμένους διδακτικούς στόχους -με βάση την ετήσια κατανομή ανά 100 συμμετέχοντες στο συγκεκριμένο μάθημα- είναι τα εξής: Μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου μαθήματος οι συμμετέχοντες αναμένεται να είναι σε θέση να: ΓΝΩΣΕΙΣ Χρήση λεπτομερών θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων και κριτική κατανόηση θεωριών και αρχών για τη Δια βίου μάθηση και τον τρόπο με τον οποίο αυτή αναπτύσσεται θεσμικά και πρακτικά στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Επίδειξη άριστης γνώσης των μεθόδων και εργαλείων που απαιτούνται για την ανάπτυξη εκπαιδευτικής πολιτικής για τη Δια βίου Μάθηση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Επινόηση και αποδοχή επιχειρημάτων για την ερμηνεία των διαφορετικών προσεγγίσεων στον τρόπο διαμόρφωσης στρατηγικών για τη Δια βίου Μάθηση από τα κράτη μέλη. ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ Σταθερή εκτίμηση της προσωπικής μάθησης και προσδιορισμός των μαθησιακών αναγκών. Συγκέντρωση και ερμηνεία σχετικών στοιχείων για την σύνθεση μιας ολοκληρωμένης ακαδημαϊκής μελέτης. Έκφραση μιας ολοκληρωμένης εσωτερικευμένης προσωπικής άποψης για την Ευρώπη και τον κόσμο, δείχνοντας αλληλεγγύη προς τους άλλους. Επίδειξη εμπειρίας στη λειτουργική αλληλεπίδραση μέσα σ' ένα πολύπλοκο περιβάλλον (Ευρωπαϊκή διάσταση). Κατάληξη σε συμπεράσματα βάσει κοινωνικών και ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά τις σπουδές. Επικοινωνία ιδεών, προβλημάτων και λύσεων χρησιμοποιώντας σειρά τεχνικών που αφορούν ποιοτικές και ποσοτικές πληροφορίες.


Προαπαιτούμενες Γνώσεις

ΕΙΣΠ100 Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Π1807 Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διαβίου Μάθηση: Θεωρία και Πράξη


Περιεχόμενα

ΕΝΟΤΗΤΑ Α’ Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ: Τάσεις, οργάνωση, προοπτικές και ο ρόλος των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ΜΑΘΗΜΑ 1ο ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗΟ ρόλος των κοινοτικών θεσμικών οργάνων και η συνεισφορά των κρατών μελών στο πλαίσιο της ανοιχτής μεθόδου συνεργασίας και συντονισμού. ΜΑΘΗΜΑ 2ο ΤΟ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗΣύγχρονες τάσεις και προοπτικές για το μέλλον και ο ρόλος των κοινωνικών εταιρών. ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ Ε.ΕΑναφορές και αναλύσεις θεσμικών κείμενων που αφορούν στη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση στην Ε.Ε. ΜΑΘΗΜΑ 4ο ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ Ε.ΕΔράσεις και προγράμματα, προώθηση τοπικών δράσεων και χρηματοδότηση, στατιστικά στοιχεία για την εκπαίδευση ενηλίκων, την επαγγελματική κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση στο σύνολο των κρατών‐ μελών. ΜΑΘΗΜΑ 5ο ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ Ε.Ε ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΙΑΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΠαρουσίαση και ανάλυση του Ευρωπαϊκού πλαισίου για την αναγνώριση των προσόντων (EQF) και της διαδικασίας της Bologna. ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: Το θεσμικό πλαίσιο για τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και οργάνωση των δομών και των φορέων που την παρέχουν ΜΑΘΗΜΑ 6ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (Μέρος 1ο)Ιστορική εξέλιξη και ανάπτυξη της εκπαίδευσης ενηλίκων και της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. ΜΑΘΗΜΑ 7ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (Μέρος 2ο)Οργάνωση της νομοθεσίας και του θεσμικού πλαισίου για τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και την εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα. ΜΑΘΗΜΑ 8ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (Μέρος 3ο)Τρόποι χρηματοδότησης, δομές και φορείς που παρέχουν συνεχιζόμενη εκπαίδευση και εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα. ΜΑΘΗΜΑ 9ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (Μέρος 4ο)Εκπαιδευτικές δραστηριότητες και μεθόδευση της διδασκαλίας σε προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης στην Ελλάδα. ΜΑΘΗΜΑ 10ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (Μέρος 5o)Εκπαιδευτικό προσωπικό και εκπαίδευση‐κατάρτιση των εκπαιδευτών ενηλίκων στην Ελλάδα. ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ ΧΩΡΩΝ ΤΗΣ Ε.Ε: Οργάνωση των δομών και των φορέων που την παρέχουν, τάσεις & προβλήματα ΜΑΘΗΜΑ 11ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΟ‐ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗΑναφορές στην οργάνωση των δομών στη Γερμανία, την Αυστρία, την Γαλλία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, την Ολλανδία, την Πολωνία, την Ουγγαρία, τη Σλοβενία, την Τσεχία και την Σλοβακία. ΜΑΘΗΜΑ 12ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΑ, ΤΗ ΒΑΛΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΒΡΕΤΑΝΙΚΑ ΝΗΣΙΑΑναφορές στην οργάνωση των δομών στο Ηνωμένο Βασίλειο (Αγγλία & Ουαλία, Σκωτία, Β. Ιρλανδία), την Ιρλανδία, τη Δανία, την Σουηδία, την Φινλανδία, την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία. ΜΑΘΗΜΑ 13ο Η ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΝΟΤΙΑ ΕΥΡΩΠΗΑναφορές στην οργάνωση των δομών στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Μάλτα, την Ιταλία, την Κύπρο, την Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Τουρκία.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Βαθμίδα:

Τύπος:

Προπτυχιακό

(A-)


Εκπαιδευτές: Γιώργος Ζαρίφης
Τμήμα: Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Ίδρυμα: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Θεματική Περιοχή: Παιδαγωγική
Άδεια Χρήσης: CC - Αναφορά - Παρόμοια Διανομή

Επισκεφτείτε το μάθημα

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ